Game
Maker
Game Maker, Prof. Mark Overmars tarafından Delphi programlama dili ile
geliştirilmiş bir oyun yapımı programıdır.
Game Maker'ın ücretli sürümü ve ücretsiz sürümü vardır. Ücretsiz sürümü dll
kullanımı, multiplayer oyun desteği ve gelişmiş GML (Game Maker Language)
komutları gibi bazı özellikleri desteklemez. Ücretli sürümünde ise bu
sınırlamalar bulunmamaktadır. Game Maker'ın ücretsiz veya ücretli sürümü
kullanılarak oluşturulan oyunlar herhangi bir lisans ile dağıtılabilir ya da
satılabilir.
Game Maker, exe uzantılı dosyalar üretir. Programın kaynak kodunun dosya
formatı sürüm 4 ve 5 için gmd, sürüm 6 için gm6, sürüm 7 ve 8 için gmk'dır.
Temel Özellikler
Game Maker Direct3D kullanır ve sınırlı da olsa 3 boyutlu grafik ve modellere
destek verir.
Programdaki partikül sistemi ile yağmur, kar, bulutlar, ateş, yıldırım, duman,
patlama ve daha birçok efekt oluşturulabilir. Programın içinde bulunan aksiyon
kütüphanesinde birçok hazır efekt vardır. Aksiyon kütüphanesi haricinde
istenirse GML ile tamamen kullanıcıya özgü bir efekt geliştirilebilir.
Aksiyon kütüphanesi bir oyunun yapımında gerekebilecek temel işlemleri kod
yazmadan kullanabilmek için geliştirilmiştir. Örnek olarak, bir patlama efekti
sürükle-bırak yöntemi ile oyuna eklenebilir, efektin rengi, boyutu ve nerede
gözükeceği gibi ayarlar tek satır kod yazmadan belirlenebilir. Hazır aksiyonlar
kullanarak karmaşık oyunlar geliştirilebilse de, Game Maker'ın gerçek gücünün
ortaya çıkması için GML dili kullanılmalıdır.
Game Maker dll'ler ve ek aksiyon kütüphaneleri ile geliştirilebilir. dll
desteği sayesinde Game Maker'a birçok özellik eklenebilir. Buna verilebilecek
en iyi örnek MySQL desteğidir.
Game Maker, içinde resim düzenleyicisi ile birlikte gelir. Resim düzenleyicisi
profesyonel özelliklerden yoksun olsa da temel işlemler için oldukça
yeterlidir. Game Maker ile grafiklerin yanı sıra seslere de efekt verebilmek
mümkündür, ama bu özellik çok sınırlıdır.
Yapı
Game Maker, betik dili ile oldukça esnek bir geliştirme ortamı sağlamasının
yanı sıra, sürükle-bırak yöntemleri ile programlamaya yabancı olanların da
kolayca oyunlar geliştirebilmesi için yaratılmış bir programdır.
Game Maker, daha çok 2 boyutlu oyunlar üzerine yoğunlaşmıştır. Ancak diğer
benzer programların aksine oldukça esnektir ve çeşitli tiplerde oyunlar
geliştirmeye uygundur. Bu oyunlara örnek olarak platform oyunları,
simülasyonlar, FPS, TPS ve multiplayer oyunlar da verilebilir. Programın
kullanımı diğer oyun yapma programlarına göre çok daha kolaydır. Program
içerisinde örnek oyunlar da mevcuttur.
Bir Game Maker projesi çeşitli bölümlerden oluşur:
Odalar: Bir oyunu çalıştırabilmek için en azından bir oda oluşturmak gerekir.
Oyun ile ilgili her şey odalarda geçer ve her şey odalar sayesinde ekrana
yansıtılır. Bir oyunun her bölümü farklı bir odada geçebilir. Aynı zamanda her
arabirim ekranı için de ayrı bir oda kullanılabilir (giriş, ayarlar, bölüm
seçimi ekranları, vb.). Oda sayısı tercihi
kullanıcıya bırakılmıştır .
Nesneler: Nesneler oyunun iş yapan parçalarıdır. Nesneler oyundaki her türlü
varlığı (karakterleri, düşmanları, kurşunları, duvarları vb.) canlandırır. Aynı zamanda görünmez nesneler de
olabilir. Görünmez nesnelerin amacı belirli kodları çalıştırmaktır. Örnek
olarak, oyunda her 20 saniyede bir düşman çıkmasını sağlayan kod görünmez bir
nesne ile çalıştırılabilir. Nesneler "olaylara" tepki verirler. Bir
nesnenin oluşturulmasını, yok olmasını, üzerine tıklanmasını, odanın dışına
çıkmasını, başka bir nesne ile çarpışmasını, klavyeden bir tuşa basılmasını ve
benzeri birçok olay nesnelere örnek olarak verilebilinir. Olaylar aksiyonları
çağırır. Aksiyonlar bir olay gerçekleştiğinde ne olacağını belirlerler. Aksiyon
listesine aksiyon kütüphanesinden hazır aksiyonlar konulabileceği gibi GML
kodları yardımı ile oluşturulan aksiyonlar da çalıştırılabilir.
Sprite'lar: Her türlü grafik ve animasyonları oluştururlar. Nesnelere oyun
tasarımı sırasında atanabilir ya da dinamik olarak çizdirilebilirler.
Betikler: Betikler kodları oluştururlar. Nesnelerin içinden çağrılırlar.
Yazı tipleri: Oyunda kullanılacak yazılar farklı yazı tiplerinde olabilir.
Ayrıca, eklenen yazı tipleri kullanıcının bilgisayarında olmasa da çalışır.
Sesler: Oyuna eklenen her türlü sesler.
Arkaplanlar: Oyunda kullanılacak arkaplan resimleridir. Bir grafik herhangi bir
aksiyon içermiyorsa arkaplan olarak eklenmelidir.
Yollar: Belirli bir yolu izlemesi istenen nesneler için yollar
tanımlanabilinir. Örnek olarak, oyunda sürekli belirli bir alanda dolaşan bir
karakter için bir yol belirlenebilir.
Zaman Çizelgeleri: Nesnelere belirli zamanlanmış görevler yaptırmak için
kullanılırlar.
Sistem Gereksinimleri
Game Maker 8.x için sistem gereksinimleri
Windows 2000, Windows XP, Windows Vista veya Windows 7
DirectX 8 veya üstü
En az 32 MB video hafızası olan DirectX 8 uyumlu ekran kartı
Pentium veya üstü işlemci
DirectX 8 uyumlu ses kartı
128 MB veya üstü RAM
800x600 veya üstü ekran çözünürlüğü
16 bit veya 32 bit renk desteği
__________________________________________________ __
Game Maker 7.x için sistem gereksinimleri
Windows 2000, Windows XP, Windows Vista veya Windows 7
DirectX 8 veya üstü
En az 32 MB video hafızası olan DirectX 8 uyumlu ekran kartı
Pentium veya üstü işlemci
DirectX 8 uyumlu ses kartı
128 MB veya üstü RAM
800x600 veya üstü ekran çözünürlüğü
16 bit veya 32 bit renk desteği
__________________________________________________ __
Game Maker 6.x için sistem gereksinimleri
Microsoft Windows 98, Windows 2000, Windows ME, veya Windows XP
DirectX 8 veya üstü
En az 16MB video hafızası olan DirectX 8 uyumlu ekran kartı (32MB veya üstü
tavsiye edilir)
Pentium veya üstü işlemci
DirectX 8 uyumlu ses kartı
64MB veya üstü RAM
800x600 veya üstü ekran çözünürlüğü
16 bit veya 32 bit renk desteği
__________________________________________________ __
Game Maker 5.x için sistem gereksinimleri
Microsoft Windows 98, Windows NT 4, Windows 2000, Windows ME, veya Windows XP
Windows uyumlu ekran kartı
DirectX 6 veya üstü
Pentium veya üstü işlemci
800x600 veya üstü ekran çözünürlüğü
16 bit veya 32 bit renk desteği
Game Maker'ın "6.x" ve daha düşük
versiyonları ve onlarla oluşturulan ".exe" dosyaları "Windows
Vista ve Windows 7" ile uyum probleminden ötürü çalışma problemlerine
neden olabilmektedir.
__________________________________________________ __
Eleştiriler
Game Maker genellikle çok karmaşık projelerde performansının düşmesi nedeni ile
eleştirilmektedir. Ayrıca, kullandığı motor yapısıyla oyunun FPS değerini
düşürür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder